måndag 17 november 2008

Helg 10 - 11 maj 2008

Denna helg åkte vi på lördagen med några goda vänner till Möja med Cinderella och Waxholmsbåt. Underbart väder och man blev rätt avundsjuk på de segelbåtar som syntes på fjärdarna på dagen och i hamnarna på kvällen när vi åkte hem.
Vi åt god mat på Wikströms Fiskrestaurang och tog sedan en promenad ner till Kyrkviken. Där låg bara några motorbåtar.

Några bilder från dagen:

Skarvarna finns - i år också.................................Så här lugnt är det i Finnhamn 10/5

Vackra Långvik på Möja......................................Gamla Diana på väg mot Stockholm

Hem till Uppsala kom vi vid 22 och då for vi direkt till båten och kastade loss för en kort tur till närmaste naturhamn för övernattning. På ESK satt folk i sittbrunnarna och myste i den ovanligt tidiga värmen.

Väl framme i Scoutviken tog vi nöjda med dagen en traditionell Gammeldansk innan jag kvällsdoppade i 14 gradigt vatten (vi köpte båten i Danmark, därav spritsorten)

Söndagen började med strålande väder. Vi seglade i fina vindar söderut och lade oss i en Dampeboda där vi softade och åt lunch. Seglade sedan vidare mot uthamnen Klinten där katten jagade en snok medan vi grillade lamm. Till slut seglade vi delvis i regn över fjärden hem till ESK.
Precis när vi seglade in i hamnen vred vinden från sydväst till nord och den utlovade kallfronten var här. Men dagen bjöd på värme och FEM bad i 13-gradigt vatten, mest sol och vind mellan 0,5 - 11 m/s.

Denna helg var också flera båtar ute på fjärden i det fina vädret. De flesta har hunnit masta på och jolleseglarn har börjat sitt flitiga tränande inför sommarens alla tävlingar.